وینچ ها سازه هایی هستند که با فرایند سیم و قرقره عمل می کنند و در صنعت استفاده های گسترده ای دارند. در انواع جرثقیل وینچ یکی از عملگر های پرکار به شمار می رود زیرا با استفاده از سیستم قرقره های مرکب میتوان توان مکانیکی را بالا برد. در تاورکرین هیدرولیکی نیز با انتقال نیروی پمپ هیدرولیکی به هیدرو موتور و گیربکس قرقره اصلی یا درام وینچ حرکت گردشی در دو جهت فراهم میکند و با متصل کردن یک سیم بکسل به سازه به راحتی میتوان یک حرکت خطی بوجود آورد. برای بالا بردن قدرت باربرداری در این سیستم از قرقره های مرکب استفاده میکنند. یعنی اینکه سیم را بصورت دولا یا بیشتر به قلاب متصل میکنند این عمل باعث افزایش قدرت می شود. مثلا در جرثقیل ۴ تن قدرت کشش وینچ درحالت عادی (تک لا) ۱۰۰۰ کیلو است و با ۴ لا شدن سیم قدرت کشش ۴ برابر شده و به ۴ تن می رسد. در جرثقیل هیدرولیکی ایمن بودن وینچ بسیار حایز اهمیت است چرا که سقوط بار ممکن است بسیار خطر افرین باشد به همین علت در جرثقیل وینچ ها با ترمز و سیستم کلاچ اتوماتیک ایمن میشوند که گاهی در چند مرحله این ایمنی تقویت میشود در بعضی موارد هم یک پاراشوت ضد سقوط مکمل ترمز اصلی میشود که با نیروی گریز از مرکز فعال شده و موجب عدم سقوط بار میگردد.

وینچ جرثقیل برجی

وینچ تاور کرین

در بیشتر جرثقیل های سنگین و نیمه سنگین از دو وینچ استفاده می شود یکی بصورت تک لا دیگری بصورت چندلا . در جرثقیل های قدیمی تر هر دو درام وینچ به یک گیربکس کوپل شده و با یک طبقه شیر (یکو لیور) مدیریت می شود و با یک سیستم کلاچ خشک لنتی با فرمان هیدرولیک از داخل کابین گیربکس با درام تک لا یا چند لا درگیر و خلاص می شود . در جرثقیل های مدل بالاتر که معروف به پنج لیور هستند برای وینچ تک لا و چند لا دو گیربکس مجزا تعبیه شده تا هر دو وینچ به طور جداگانه قابل کنترل باشد.

مطلب پیشنهادی:  کاتالوگ تاور کرین پتن 643A
5/5 - (1 امتیاز)