اوج تاور کرین

نصب تاور کرین و نکات مهمی که باید بدانید

تاور کرین یکی از تجهیزاتی محسوب می شود که برای پروژه های ساختمانی و ساخت و ساز بسیار پرکاربرد است. شرکت هایی که این تجهیزات را خریداری و یا اجاره می کنند به طور معمول درخواست خدمات نصب این تجهیزات را نیز دارند؛ زیرا نصب تاور کرین باید توسط نصاب متخصص و مجرب انجام شده و تمامی مراحل زیر نظر بازرس انجام گیرد. ما در این مطلب از سایت اوج تاور کرین قصد داریم تا شما را  با نحوه نصب تاور کرین و نکات مهم آن آشنا کنیم، پس لطفا تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

تاور کرین چیست؟

جرثقیل برجی یکی از ابزارهای بسیار کاربردی برای تسریع در انجام پروژه های ساختمانی می باشد. همچنین تاور کرین جدا از این کاربرد، جابجایی و انتقال ابزار و تجهیزات را سرعت بخشیده و از همه مهمتر هزینه های پروژه را نیز کاهش می دهد.

این نوع جرثقیل در اصل نوعی چرخ دنده تعادلی است که از همان قطعات چرخ دنده معمولی تشکیل شده است با این تفاوت که پایه نگهدارنده تاور کرین به صورت بتنی می باشد و در برخی موارد، بخصوص در ارتفاعات بالا به وسیله کمربند به سازه وصل می شود.

از ویژگی های این دستگاه می توان به ظرفیت بار بالا، قابلیت مانور به جلو و عقب، تغییر گشتاور، حرکت کلی دستگاه و ظرفیت حمل بالا اشاره کرد. این موارد تاور کرین را برای ساخت ساختمان ها و ساختمان های بلند مناسب می کند.

طریقه نصب تاور کرین

نحوه نصب تاور کرین

مونتاژ تاور کرین همان نصب تاور کرین بوده و دمونتاژ تاور کرین نیز به جداسازی تاور کرین از حالت نصب است.
شاید شما نیز سوالاتی در مورد نحوه نصب تاور کرین روش های افزایش ارتفاع تاور کرین داشته باشید. ما در این مقاله سعی می کنیم به تمام سوالات شما پاسخ دهیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

همانطور که می دانید تاور کرین ها انواع مختلفی داشته و نحوه نصب و افزایش و کاهش ارتفاع آنها با یکدیگر متفاوت است و کاملا به نوع و مدل جرثقیل بستگی دارد.

در ایران رایج ترین نوع تاور کرین نوع ثابت آن می باشد و بیشتر برای ساخت و ساز استفاده می شود.
کلیه مراحل مونتاژ و نصب تاور کرین باید توسط نصابان متخصص انجام شود و بازرسان نیز در محل حضور داشته باشند تا کارفرما بعد از تکمیل پروژه با مشکل مواجه نشود.

مراحل نصب تاور کرین

1. نصب پایه تاور کرین

اولین قدم در نصب تمامی تاور کرین ها نصب پایه و اتصال آن به فونداسیون می باشد و از آنجایی که این قسمت باید وزن تجهیزات و خود دستگاه را تحمل کند باید بهترین نوع مواد اولیه و آهن از جمله فولاد را در اجرای فوندانسیون به کار برد.

پایه تاور کرین ثابت بر روی بتن و پایه تاور کرین سیار بر روی ماشین ها یا ریل ها قرار می گیرد و نحوه قرارگیری آنها بستگی به درخواست مشتریان دارد.

به عنوان مثال اگر کارفرما در طول پروژه نیازی به جابجایی تاور کرین نداشته باشد. از پایه ثابت استفاده خواهد کرد (تثبیت شده با وزنه های بتنی) و در صورتی که در حین پروژه نیاز برای جابجایی اداشته باشد از تاور کرین متحرک استفاده خواهد شد.

2. نصب سکشن اصلی

مرحله دوم نصب قطعه اصلی بر روی پایه نصب شده در مرحله قبل است که برای افزایش ارتفاع قطعه اصلی باید با پیچ های فولادی به پایه جرثقیل متصل شود. لازم به ذکر است که این قسمت به دلیل استحکام بیشتر و بزرگتر یودن نسبت به سایر قطعات، قسمت اصلی یا مادر است.

در نصب این فونداسیون از 16 پیچ فولادی استفاده شده است که به تحمل گشتاوری نزدیک به 4300 پوند در هر فوت کمک می کند.

نصب قطعه مادر باید بسیار با دقت انجام شود؛ زیرا پایه سایر قطعات است و در صورت شل بودن و کج بودن باعث اتصال اشتباه سایر قطعات و انحراف تجهیزات در ارتفاعات بالا می شود که کنترل آن دشوار خواهد بود. از این رو، نحوه نصب تاور کرین بسیار حساس است و به مهارت و تجربه زیادی نیاز دارد و به منظور جلوگیری از وقوع حوادث سقوط تاور کرین این کار باید توسط نصاب حرفه ای صورت گیرد.

علاوه بر این، بخش های دیگر نیز به درخواست کارفرما اضافه می شود.

3. نصب گردان و زیر گردان تاور کرین

قسمت گردان یکی از سنگین ترین اجزای تاور کرین است که به دلیل وزن زیاد و برای سهولت در حمل و نقل به دو قسمت مجزا تقسیم شده است.
قسمت ثابتی که باید قبل از مونتاژ تاور کرین نصب شود، زیرگردان نامیده می شود. معمولاً گردان تاور کرین سنگین ترین قسمت آن است و این دو قسمت جداگانه نصب می شوند.

4. نصب کله قندی و کنفلش تاور کرین

در این قسمت از مراحل نصب تاور کرین کله قندی به وسیله 4 پین به قطعات نصب شده متصل می شود.
کنفلش تاور کرین قسمت دیگری است که باید در این مرحله به گردان وصل گردد. پس از نصب این قطعه، با بلند کردن آن توسط جرثقیل متحرک، بازوها و کابل ها توسط پین به کله قندی متصل می گردد تا از ایمنی تاور کرین اطمینان حاصل شود. سپس می توان وزنه های بتنی را نصب کرد.

5. نصب فلش یا بازوی تعادل

بازوی تعادل که به عنوان فلش نیز شناخته می شود، بخشی است که به پین ​​متصل می شود. پس از نصب باید کابل های برق و بازوهای تعادل را به کله قندی نصب کرده و وزنه های بتن را روی آن قرار داد که از عدم تعادل جرثقیل در هنگام بلند کردن وسایل جلوگیری کند.

6. نصب بازوی عامل

در این مرحله زمان نصب بازوی اصلی است تا دستگاه بتواند بارهای سنگین ساختمانی را جابجا کند. این قسمت از قطعات متفاوتی تشکیل شده است و به گردان متصل می شوند.

7. نصب شاریوت  تاور کرین

در این مرحله از مراحل نصب تاور کرین، نوبت به نصب قطعه ای به نام Chariot و قلاب بر روی تاور کرین می رسد و پس از آن نیز وزنه های تعادل اضافه می شود.
از این قطعه برای راه اندازی و تثبیت تاور کرین استفاده می شود.

8. نصب تابلوی برق تاور کرین

در مرحله آخر، تابلو برق دستگاه نصب می شود. تابلوی برق جریان مستقیم AC را به جریان متناوب DC تبدیل کرده و الکترو موتور را تغذیه می کند. اینورتر نیز به صورت هوشمندانه مقدار بار روی موتور جرثقیل برجی را تشخیص داده و جریان الکتریکی متناسب با همان بار را به موتور می فرستد.

نصاب تاور کرین

شرکت اوج تاور کرین یکی از معتبرترین شرکت ها در زمینه فروش و اجاره انواع تاور کرین و آسانسور و بالابرهای کارگاهی با بیش از 10 سال سابقه در این زمینه می باشد. ابزار و تجهیزات ارائه شده توسط تیم اوج تاور کرین دارای بهترین کیفیت و قیمت مناسب بوده و دارای خدمات پس از فروش می باشد.
اگر شما نیز تاور کرین را خریداری یا اجاره کرده اید و اکنون منتظر نصب این تجهیزات هستید، می توانید از نصابان ماهر و با تجربه ما استفاده کنید.
لازم به ذکر است که شرکت ما نصب این دستگاه را نیز تضمین می کند و مدت زمان آن بستگی به نوع و مدل دستگاه دارد. برای درخواست خدمات یا دریافت هر گونه راهنمایی در رابطه با نصب جرثقیل تاور کرین با ما تماس بگیرید.

نکات مهم در خصوص نحوه نصب تاور کرین

تاورکرین ها  نقاط کانونی کارگاه ها  و پروژه های ساختمانی در سراسر جهان هستند. آنها ستون فقرات اکثر پروژه های ساختمانی بزرگ اند. نصب  تاورکرین باید توسط یک تیم حرفه ای انجام شود. توصیه می شود  تیمی که محل ساخت و ساز را به خوبی می شناسد در کنار تیم نصاب تاورکرین حضور داشته باشد.در ادامه به سایر نکات نصب تاورکرین توجه کنید.

  1. برای جلوگیری از جدا شدن جعبه از قلاب، باید قلاب را با قفل ایمنی تهیه کرد.
  2. بررسی خطرات و موانعی که ممکن است در حین کار به وجود بیاید و تهمیدات لازم به کار برده شود.
  3. تا حد امکان از جابجایی بار در شب خودداری کنید، در صورت نیاز از قبل به تعداد کافی پروژکتور روی پایه نصب کنید.
  4. در هر مرحله که قطعاتی به برج اضافه می شود و ارتفاع آن افزایش می یابد باید عمودی بودن کل پایه توسط دوربین نقشه برداری کنترل شود. اگر جرثقیل برجی شاقول نباشد، احتمال سقوط افزایش می یابد.
  5. از سیستم قلاب دوبل (4 بوکسل) برای جابجایی تیرها و قطعات سنگین استفاده کنید، اما از سیستم تک قلاب (2 بوکسل) برای افزایش سرعت کار هنگام جابجایی بارهای سبک استفاده کنید.
  6. با توجه به هزینه بالای اجاره ماهیانه تاور کرین، باید مدت زمان پروژه به دقت برآورد شود تا پس از اتمام پروژه بتوان تاور کرین را از پروژه فعلی به پروژه جدید انتقال داده و از هزینه های اضافی جلوگیری شود.
  7. زمانی که متصدی تاور کرین دید کامل و واضحی از مسیری که باید طی شود نداشته باشد، یک نفر به عنوان سیگنال دهنده باید راه صحیح را به او نشان داده و او را راهنمایی کند.
  8. در تاور کرین ریلی، قبل از شروع کار، نحوه حرکت، وزن ترازو با توجه به استحکام مسیر، عدم انحراف آن، عدم وجود موانع و اتصال مناسب ریل بررسی شود.
  9. در هنگام افزایش ارتفاع تاور کرین برای جلوگیری از واژگونی و همچنین کاهش نازکی پایه، باید تاور کرین با یک سری براکت های اتصال (تسمه) در سطوح معین به چارچوب سازه متصل شود. در لیست فنی دستگاه ذکر شده است.
  10. محل نصب تاور کرین ها باید برای عملیات جرثقیل مناسب باشد. سازه هایی مانند ساختمان ها، خطوط برق، دودکش ها و سایر جرثقیل ها مجاور که در صورت بالا آمدن جرثقیل از کارکردن آن جلوگیری می کند باید در نظر گرفته شوند.بنابراین در انتخاب محل نصب تاور کرین باید بسیار مراقب باشیم؛ زیرا اکثر شرکت های اجاره تاور کرین بهترین محل نصب تاور کرین را برای پروژه انتخاب می کنند. محل نصب تاور کرین باید به گونه ای باشد که با توجه به چرخش کامل تاور کرین امکان دسترسی کامل به کل پروژه را داشته باشد و همچنین نصب در مکانی انجام شود که کمترین اختلال را در اتمام پروژه داشته باشد.

 

4.3/5 - (16 امتیاز)
خروج از نسخه موبایل