تفاوت جرثقیل سیار و تاور کرین

,
تفاوت جرثقیل سیار و تاور کرین

همان گونه که در مقالات قبل مطالعه نمودید، ساخت سازه و برج های مرتفع در زمان های قدیم تبدیل به یک معضل بزرگ شده بود و اغلب این پروژه ها به نافرجامی منجر می شدند. حال آن که به تدریج و با پیدایش دستگاه هایی به نام تاور کرین، در صنعت حمل و نقل و احداث سازه تحولی عظیم به وجود آمد. بدین ترتیب جابجایی و حمل مواد و مصالح سنگین وزن در انواع ارتفاعات به سهولت انجام می شد. در نتیجه بهره گیری از این قبیل بالابرها در دنیای امروز به طور چشمگیری افزایش یافته و در واقع هر پروژه ساخت و ساز به منظور موفقیت خود می بایست از آن ها بهره مند باشد. در این مقاله قصد داریم تا با ارائه توضیحاتی در خصوص تفاوت جرثقیل سیار و تاور کرین، شما را در انتخاب بین این دو وسیله یاری رسانیم. لذا ما را تا انتهای این متن همراهی نمائید.

با جرثقیل سیار بیشتر آشنا شوید

پپیش از ذکر تفاوت جرثقیل سیار و تاور کرین لازم است تا از آن ها و نحوه کارشان  بیشتر آگاه شوید که در ادامه خلاصه ای از آن ها معرف حضور شما خواهند بود. همان طور که قبل تر نیز ذکر شد اهمیت این دستگاه ها امروزه برای عموم ثابت شده و تمامی پروژه ها به نحوی از این بالابرها بهره مند می باشند. لازم به ذکر است که به جرثقیل سیار، عنوان جرثقیل متحرک نیز اطلاق می گردد. در واقع این وسیله بالابری می باشد که بر روی موتوری سیار و متحرک سوار و نصب شده است. به عبارتی دیگر این موتور متحرک می تواند ماشین ساده ای که در همه جا در دسترس است باشد. نحوه کارکرد این قبیل جرثقیل ها همان گونه که ذکر شد به این صورت است که انواع مواد و مصالح را در سه جهت جابجا و حمل می نمایند. انواع متفاوتی از جرثقیل ذکر شده در جهان وجود دارد که در ادامه نمونه هایی از آن ها معرف حضور شما خواهند بود.

تاور کرین چیست و چه تفاوتی با جرثقیل سیار دارد؟

تاور کرین چیست و چه تفاوتی با جرثقیل سیار دارد؟

همان طور که مشاهده نمودید بالابر سیار، جرثقیلی می باشد که بر روی یک ماشین قرار می گیرد. حال آن که تاور کرین جرثقیلی برجی می باشد. آن ها توانایی حمل و جابجایی اجسام سنگین را تا ارتفاعات حتی بلند تر از یک ساختمان را داشته و مصالح را در سه جهت جابجا می نمایند. تفاوت جرثقیل سیار و تاور کرین در این است که تاور کرین بر خلاف بالابر متحرک بر روی موتور سیار نصب نشده است. در نتیجه ساختار تاور کرین بدین صورت است که به منظور استفاده از آن در محل مورد نظر، پایه های تثبیت آن در درون زمین و در واقع در بتن قرار می گیرد. در واقع لازم به ذکر است که به طور کلی به تاور کرین، عنوان جرثقیل ثابت اطلاق می گردد. البته نوع دیگری از آن ها وجود دارد که قابلیت حرکت بر روی ریل دارند که به آن ها تاور کرین ریلی گفته می شود.

مطلب پیشنهادی:  با انواع آسانسور کارگاهی بیشتر آشنا شوید

فرق بین تاور کرین و جرثقیل متحرک چیست؟

با توضیحاتی که قبل تر درباره هر دو نوع این دستگاه ها، مطرح شد اکنون شما نیز می دانید که تفاوت جرثقیل سیار و تاور کرین چیست. در ادامه نمونه های دیگری را به شما معرفی می کنیم که شما را در انتخاب بین این دو دستگاه یاری خواهد رساند.

لازم به ذکر است که جرثقیل ثابت یا همان تاور کرین تسلط به مراتب بیشتری در ساخت و ساز داشته و از این نظر از نوع سیار برتر می باشد. نمونه دیگری از تفاوت جرثقیل سیار و تاور کرین این است که بهره گیری از تاور کرین در احداث برج ها بسیار رایج بوده و بهتر است در چنین مکان هایی که سازه مرتفعی قرار است ساخته شود از جرثقیل ثابت استفاده شود. حال آن که جرثقیل سیار به دلیل متحرک بودنش می تواند در مکان مورد نظر در جهت های متفاوتی حرکت کرده و مواد را همراه با خود جابجا نماید. به علاوه جرثقیل متحرک نسبت به تاور کرین از واکنش بسیار سریع تری بهره مند بوده و بهره گیری از آن باعث کاهش هزینه های یک پروژه خواهد شد. همان گونه که قبل تر نیز ذکر شد تاور کرین ها به منظور مستقر شده در مکان  مورد نظر، لازم است تا پایه هایش در داخل بتن قرار گیرد حال آن که جرثقیل سیار به دلیل سوار بودن بر موتور متحرک نیازی به فونداسیون بتن نخواهد داشت و به همین دلیل هزینه ای صرف ایجاد پایه برای آن نمی شود. آخرین تفاوت جرثقیل سیار و تاور کرین این است که به طور کلی بهره گیری از جرثقیل متحرک به صرفه تر از تاور کرین می باشد و در بسیاری از مواقع انتخاب پروژه ها است.

مطلب پیشنهادی:  جرثقیل متحرک

تفاوت جرثقیل سیار و تاور کرین

با انواع مدل های جرثقیل متحرک آشنا شوید

لازم به ذکر است که به طور کلی این دستگاه ها به ۵ دسته تقسیم بندی می شوند که عبارت اند از هیدرولیکی، ناهموار، خزنده و تمام زمینی.

جرثقیل سیار هیدرولیکی

یک ویژگی برتری که این دستگاه دارا می باشد این است که از آن ها در حمل و جابجایی اجسام سنگینی بهره گرفته می شود که امکان حملشان توسط جرثقیل های کوچکتر ممکن نیست. بدین صورت که در این وسیله به جای موتورهای الکتریکی از سیستم هیدرولیک بهره گرفته می شود و در نتیجه توانایی حمل بارهای بسیار سنگین وزن را دارند و در بسیاری از پروژه ها به عنوان اولین جرثقیل مورد استفاده می باشند. لذا این مورد نیز جزو تفاوت جرثقیل سیار و تاور کرین به شمار می رود.

جرثقیل متحرک سطوح ناهموار

همان گونه که از نام این وسیله آشکار است، از آن در مکان هایی بهره گرفته می شود که سطوح ناصافی دارند. در نتیجه استفاده از آن ها در جاده و زمین های پر از چاله بلامانع بوده و باعث استهلاک بیش از حد جرثقیل نخواهد شد. این ماشین ها از لاستیک های منحصر به فردی بهره مند می باشند که مخصوص سطوح ناصاف است و بیشتر در خارج از شهر از آن ها بهره گرفته می شود.

جرثقیل سیار خزنده

این وسیله از بازوی متحرکی بهره مند می باشد که با نام Crawler  نیز شناخته می شوند. لازم به ذکر است که این دسته نیز توانایی حمل و جابجایی اجسام بسیار سنگین را دارد. به این نکته توجه فرمائید که حرکت و جابجایی این جرثقیل با بهره گیری از زنجیر محرک خزنده امکان پذیر می باشد. خود این دسته نیز به دو گروه میله خرپایی و تلسکوپی تقسیم بندی می شود.

جرثقیل متحرک انواع سطوح

این دسته برخلاف نوع سطح سخت بوده که بر روی انواع زمین ها می توان از آن ها بهره برد. این دستگاه ها دارای چهار چرخ متحرک می باشند.

جرثقیل سیار عرشه ای

این دستگاه ها اصولا ماشین های کوچکتری بوده که قابل استفاده در مکان هایی با فضای محدود می باشند.

تفاوت جرثقیل سیار و تاور کرین اتوماتیک

پیشنهاد ما بین جرثقیل سیار و تاور کرین

لازم به ذکر می باشد که در هر پروژه ای آپشن های متعددی وجود دارند که می بایست به آن ها توجه ویژه شود. به علاوه تمامی آن ها در انتخاب یک دستگاه مناسب دخیل می باشند و پیش از اجاره و یا خرید آن ها لازم است تا مجموعه موارد مطرح در پروژه مورد نظر خود را از جوانب گوناگونی مورد بررسی قرار دهید و در آخر با توجه به نتایج به دست آمده، بهترین وسیله را بر گزینید. در نتیجه شما با دانستن تفاوت جرثقیل سیار و تاور کرین می توانید آن ها را با هم مقایسه کرده و بهترین نوع را انتخاب نمائید.
پیشنهاد می کنیم در صورتی که در پروژه شما نیاز است تا جرثقیل به طور پیوسته جابجا شود از جرثقیل متحرک بهره مند شوید. به علاوه اگر نیاز به واکنش سریع در پروژه شما حیاتی است، پیشنهاد ما جرثقیل سیار می باشد. اما همان گونه که قبل تر نیز ذکر شد استفاده از آن ها به منظور احداث سازه های بسیار مرتفع گزینه مناسبی نمی باشد و پیشنهاد ما تاور کرین است.

مطلب پیشنهادی:  تاورکرین Tower Crane

تفاوت جرثقیل سیار و تاور کرین اتوماتیک

تاور کرین اتوماتیک به این معنا است که نصب آن به طور خودکار انجام شده و در مقایسه با جرثقیل سیار به نیروی انسانی در این زمینه نیاز ندارد. جرثقیل متحرک اما به منظور نصب بر روی موتور سیار خود به نیروی انسان نیاز دارد.

تفاوت تاور کرین و جرثقیل سیار

آشنایی با مزایای تاور کرین و جرثقیل سیار

در اینجا نمونه هایی از ویژگی های هر کدام از این دستگاه ها معرف حضور شما می باشند که شما می توانید با آگاهی از آن ها، بهترین وسیله مورد نظر خود را بر گزینید. از این دستگاه ها به منظور حمل و جابجایی مواد و مصالح بسیار سنگین استفاده می شود. به علاوه احداث برج های مرتفع به کمک چنین وسایلی ممکن شده و بدون بهره گیری از آن ها امکان ساخت چنین سازه های بلندی وجود نخواهد داشت. استفاده از این قبیل تجهیزات باعث شده تا بسیاری از پروژه ها در با کیفیت، سرعت و البته امنیت بالاتری به انجام رسند.

نتیجه گیری

همانطور که اشاره کردیم برج ها و پروژه های این چنینی امروزه پیشرفت خود را مدیون دستگاه هایی به تاور کرین و انواع جرثقیل ها می باشند. این ماشین ها به یاری نیروی انسانی آمده اند تا پروژه ها را با سرعت، کیفیت و به ویژه امنیت بالایی به انجام برسانند. در این مقاله سعی نمودیم تا شما را با تفاوت جرثقیل سیار و تاور کرین آشنا نمائیم. لازم به ذکر می باشد که مجموعه اوج تاور کرین با بهره گیری از باتجربه ترین مهندسان خود، انواع جرثقیل ها را با نازل ترین قیمت به شما مشتریان عزیز ارائه می دهد. همچنین شما عزیزان می توانید به منظور کسب اطلاعاتی درباره خرید و اجاره تاور کرین با کارشناسان ما در هر زمانی ارتباط برقرار نمائید.

4/5 - (1 امتیاز)
1 پاسخ
  1. kashefii
    kashefii گفته:

    سلام.. میشه برای پروژه های ساختمانی کوچک از جرثقیل سیار استفاده کنیم برای صرفه جویی در هزینه ها؟

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *