اوج تاور کرین

مونتاژ و دمونتاژ تاورکرین

یکی از مهمترین مواردی که موقع خرید و فروش تاور کرین باید به آن دقت کنید، مونتاژ و دمونتاژ تاورکرین است. اما سوال اینجاست که مونتاژ و دمونتاژ تاور کرین یعنی چه؟ اصلا اینکار چه اهمیتی دارد؟ همانطور که می دانید تاور کرین به جرثقیل های برجی گفته می شود که  برای جابجایی وسایلی با ابعاد بزرگ، مواد و ابزارهای سنگین استفاده از آنها ضروری است.

تاور کرین ها علاوه بر سرعت بخشی به ساخت و ساز، هزینه ها و زمان انجام پروژه را هم کاهش می دهند. مونتاژ تاور کرین یکی از مهمترین مواردی است که قبل از استفاده از این نوع جرثقیل باید به خوبی انجام شده باشد و انجام آن نیاز به تجربه و مهارت بالایی دارد. در این مقاله می خواهیم به این موضوع بپردازیم که منظور از مونتاژ و دمونتاژ تاورکرین چیست و کاربرد آن و نحوه انجام این کار را با هم بررسی کنیم.

مونتاژ و دمونتاژ تاورکرین چیست؟

مونتاژ تاور کرین به معنی نصب و سوار کردن قطعات مختلف جرثقیل برجی ( تاور کرین ) است و به عمل جداسازی این قطعات نیز دمونتاژ تاور کرین می گویند.

مونتاژ و دمونتاژ تاور کرین

اهمیت مونتاژ و دمونتاژ تاورکرین

جرثقیل های برجی برای پروژه های ساخت و ساز بسیار کاربردی هستند و این امکان را فراهم می سازند تا کارها سریع تر و کارآمدتر انجام شود. اما چطور؟

یک سایت ساختمان سازی بزرگ را در نظر بگیرید که داخل این سایت حتی یک جرثقیل برجی هم نیست. اگر بخواهند برج های بلندی را آنجا بنا کنند کارگران حتی اگر به سرعت برق هم کار کنند نمی توانند به تنهایی مصالح را جابجا کنند. در این صورت بخش اعظمی از پروژه سالها طول می کشد تا کامل شود. بدون استفاده از انواع تاور کرین، ما نه تنها از دیدن برج های بلند و مدرن و بسیاری از امکانات رفاهی محروم می شویم بلکه برای ساخت پروژه ها انرژی بسیار زیادی مصرف می شود و هزینه ساخت آن ها نیز چند برابر خواهد شد.

تناژ تاورکرین به حداکثر وزنی که می‌تواند در شرایط ایده‌آل بلند کند، اشاره دارد. این تناژ به عوامل مختلفی از جمله نوع تاورکرین، طول بازو، ارتفاع و شرایط باد بستگی دارد.

تاور کرین چیست؟ یک ماشین آلات ساختمانی است که برای بالا بردن و جابجایی مصالح و تجهیزات در ارتفاعات زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این جرثقیل‌ها از یک برج بلند، بازوی متحرک و قلاب تشکیل شده‌اند و می‌توانند در ساخت‌وساز ساختمان‌های بلند، پل‌ها و سایر سازه‌های مرتفع کاربرد داشته باشند.

اما برای استفاده از تاور کرین ها باید مراحل نصب و راه اندازی با دقت انجام شود. تاورکرین ها انواع مختلفی دارند به همین دلیل روش نصب و راه اندازی آنها نیز متفاوت است. مراحل مونتاژ و دمونتاژ تاور کرین ها باید توسط نصاب مخصوص و حرفه ای انجام شود تا از بروز حوادث احتمالی جلوگیری شود. حضور یک بازرس نیز در محل نصب و راه اندازی الزامی است.

اگر نصاب مهارت کافی نداشته باشد و اجرا و نصب تاورکرین به درستی انجام نشود نه تنها نصاب بلکه سایر افراد و سازه هایی که در مجاورت جرثقیل هستند نیز دچار آسیب جدی خواهند شد.

حوادثی که موقع مونتاژ یا دمونتاژ جرثقیل مشبک و جرثقیل برجی ( تاور کرین) رخ می دهد مثل حوادث سقوط تاور کرین یکی از دلایل اصلی مرگ و میر ناشی از کار با جرثقیل است. به همین دلیل افرادی که کار نصب تاور کرین را انجام می دهند باید در انجام این کار مهارت و تجربه بالایی داشته باشند.

مراحل مونتاژ تاور کرین

مونتاژ و دمونتاژ تاورکرین ها (جرثقیل برجی) به مدل جرثقیل مورد نظر بستگی دارد اما به طور کلی مراحل نصب و راه اندازی تاورکرین عبارتند از:

 1-نصب پایه تاور کرین

اولین مرحله اجرا و نصب تاورکرین ، نصب پایه یا فونداسیون تاور کرین است. همانطور که ساخت لگو به چیدمان خاصی نیاز دارد در اجرا و نصب تاورکرین هم نیازمند چیدمان خاصی است. نصب پایه تاور کرین، اولین و مهمترین مرحله این کار است.

2-مونتاژ قسمت اصلی تاور کرین

دومین مرحله، مونتاژ سکشن اصلی (قسمت اصلی) تاور کرین می باشد. نصب و اجرای این قسمت باعث افزایش ارتفاع تاورکرین می شود. کوتاه کردن ارتفاع این قسمت نیز باعث کاهش ارتفاع تاور کرین می شود.

3-نصب کله قندی و گردان

کله قندی و گردان در بالاترین بخش تاور کرین قرار دارند که نقش مهمی در افزایش امنیت تاور کرین دارند. کله قندی و گردان هر دو به هم متصل می شوند. کلنصب صحیح این قطعات بسیار مهم است و عموما از اتصالات پیچ و مهره برای سرهم بندی آن استفاده می شود.

4-مونتاژ بازوی تعادل

بازوی تعادل یا کن فلش تاور کرین نقش مهمی در حفظ تعادل جرتقیل دارد. در صورتی که هنگام نصب و جداسازی و افزایش ارتفاع تاور کرین، این قطعه به خوبی نصب نشده باشد خطر سقوط جرثقیل بسیار زیاد خواهد بود. این قطعه به قسمت بالای گردان وصل می شود و سیم بکسل نیز از ان عبور می کند.

5-نصب بازوی عامل

بازوی عامل یا فلش تاور کرین یکی دیگر از قطعات مهم این نوع جرثقیل است. بازوی عامل چند تکه است که باید قبل از اتصال به تاور کرین، انها را به هم وصل کنید. وظیفه بازوی عامل، باربرداری است.

نکات مهم نصب و جداسازی و افزایش ارتفاع تاور کرین

در مونتاژ و دمونتاژ تاورکرین لازم است که به این نکات توجه داشته باشید:

  • اطمینان حاصل کنید که نصاب از تجربه و مهارت کافی برخوردار است
  • عملیات نصب را در طول روز انجام دهید و آن را به شب موکول نکنید
  • زمانی برای عملیات نصب انتخاب کنید که سرعت وزش کمتر از 36 کیلومتر بر ساعت باشد
  • بهترین زمان برای انجام عملیات نصب و جداسازی و افزایش ارتفاع تاور کرین روزهای تعطیل و خلوت است
  • قبل از شروع عملیات نصب تا شعاع 20 کیلومتری را با نوار هشدار خطر علامت گذاری کنید. هیچکس نباید بدون هماهنگی به محل نصب تاورکرین برود
  • قبل از انجام عملیات نصب از کیفیت قطعات تولیدی اطمینان حاصل کنید. تمامی قطعات خریداری شده باید نو و درجه یک باشند
  • قطعات جرثقیل را از شرکت های تولید کننده قطعات معتبر خریداری کنید.
  • همیشه این موضوع را به خاطر داشته باشید که ارزانترین کالا بهترین کالا نیست. به عنوان مثال برخی قطعات چینی ممکن است ارزانتر از قطعات تولیدی سایر کشورها باشند اما باعث بروز خسارت جبران ناپذیری شوند
  • کاتالوگ تاور کرین را قبل از نصب چک کنید
  • کلیه چفت و بست ها باید مطابق با عملیات ساخت و ساز باشند
  • قبل از شروع عملیات نصب از مناسب بودن ارتفاع تاور کرین، شعاع عملیاتی آن، نزدیک نبودن به سایر سازه ها، طول فلش و کن فلش،ارتفاع دکل و … اطمینان حاصل کنید
  • دقت کنید که عملیات نصب و راه اندازی در نزدیکی دکل برق انجام نشود
  • تمامی قطعات را قبل از نصب به دقت بررسی کنید و در صورت معیوب بودن سریعا آن را جایگزین نمایید

جمع بندی و سخن پایانی

در این مقاله سعی شد به طور کامل در مورد عملیات مونتاژ و دمونتاژ جرثقیل های برجی که به آن تاور کرین گفته می شود توضیح داده شود. امیدواریم نکات گفته شده در این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد. در صورتیکه در مورد نحوه مونتاژ، دمونتاژ یا خرید فروش تاور کرین ها و قطعات آنها سوالی داشتید می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

برخی سوالات متداول

چطور گواهینامه سلامت تاور کرین بگیریم؟

پس از اینکه عملیات مونتاژ تمام شد توسط بازرسانی که در محل حضور دارند نحوه نصب و کارکرد قسمت های مختلف جرثقیل بررسی شده و گواهینامه 6 ماهه یا یکساله صادر می گردد.

یک نصاب تاور کرین خوب چه ویژگی هایی دارد؟

با توجه به اینکه نصب تاورکرین کار بسیار سخت و حساسی است باید فردی که عمل مونتاژ و دمونتاژ تاور کرین ها را بر عهده می گیرد حداقل 5 سال سابقه کار برخوردار بوده و از دقت، تمرکز و روحیه تیمی بالایی برخوردار باشد. همچنین باید مسئولیت پذیر باشد و کلیه موارد ایمنی را نیز رعایت کند.
برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با پشتیبانان اوج تاور کرین در ارتباط باشید.

4.4/5 - (11 امتیاز)
خروج از نسخه موبایل