تاور کرین چیست؟

تاور کرین چیست؟

مطمئنا شما نیز شنیده اید که انسان ها در زمان های قدیم برای حمل و جابجایی وسایل و بارهای سنگین خود و نیز ساخت و ساز، از حیوانات بهره می بردند. اما به تدریج و با پیشرفته شدن جوامع، بشر دریافت که استفاده از حیوانات بخصوص در حوزه ساختمان سازی دیگر کارساز نخواهد بود و در نتیجه سازندگان ، ایده ساخت اهرمی عظیم الجثه به نام تاور کرین را اتخاذ کردند و اما تاور کرین چیست؟

امروزه تعداد ساختمان ها و برج های بلند رو به افزایش است همچنین در سراسر شهر نیز قابل مشاهده اند. شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که از چه وسیله ای جهت ساخت سازه های ذکر شده آن هم با چنین ارتفاعاتی استفاده می شود. تاور کرین (جرثقیل برجی) اهرمی تعادلی می باشد که به منظور جابجایی و حمل مصالح سنگین ساختمانی مورد استفاده قرار میگیرد.
حال آنکه بسیاری از این امر آگاهی ندارند که تاور کرین چیست و چه کاربردی دارد.
جالب است بدانید که این وسیله اولین بار توسط یونانیان باستان ساخته شده و در بارگیری کشتی ها در بندرگاه ها از آن بهره می بردند.

در این نوشته تصمیم داریم تا با ارائه اطلاعات کاملی در مورد جرثقیل های برجی به سوال تاور کرین یا جرثقیل برجی چیست؟ پاسخ دهیم. بنابراین در صورتی که شما هم در خصوص کاربرد تاور کرین ابهامی داشته و یا به جرثقیل برجی نیاز دارید، پیشنهاد می کنیم این نوشته را تا انتها مطالعه نمایید.

تاور کرین چیست

آشنایی بیشتر با تاور کرین

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، تاور کرین (Tower Crane) یا جرثقیل برجی یکی از پر کاربردترین ماشین آلاتی است که در زمینه های گوناگونی به ویژه درعرصه ساختمان سازی و پروژه های عمرانی مورد استفاده قرار میگیرد. به علاوه از آن در صنایع و کارخانجات جهت جابجایی تجهیزات سنگین وزن نیز بهره می بردند. همچنین برای حمل مصالح ساختمانی در ارتفاعات بلند، راه سازی و سد سازی نیز از اهرم نام برده استفاده می شود. این وسیله در اندازه و مدل های متفاوتی وجود دارد.
حال که دانستید تاور کرین چیست لازم است اهمیت آن را شرح دهیم.

اهمیت جرثقیل برجی (تاور کرین) چیست؟

از مزایای این وسیله هرچقدر هم که گفته شود باز هم کم است. پیش از ساخت تاور کرین سازندگان همیشه با مشکل هزینه و زمان روبه رو بوده اند حال آنکه جرثقیل مذکور زمان اختصاص داده شده به پروژه را کاهش داده و از نظر مالی نیز به نیروها و صاحبان پروژه یاری می رساند. این ماشین همچنین توانایی حرکت در سه جهت را دارد که یکی از برجسته ترین ویژگی های آن می باشد.
جالب به ذکر است، این دستگاه تحمل بارهای سنگین در وزن های متفاوتی (بسته به نوع آن) را دارد. از ۲ تا ۲۴۰ تن را در برمیگیرد. اما پرکاربرد ترین نوع آن دارای ظرفیت تحمل ۸ تا ۱۶ تن می باشد.
شرکت اوج تاور کرین تولید و عرضه کننده تمام مدل هایی که در ادامه شرح داده شده است، می باشد و شما عزیزان برای اطلاعات بیشتر می توانید به سایت شرکت مذکور مراجعه کنید.

مطلب پیشنهادی:  تاور کرین زوم لاین و تاریخچه آن

انواع جرثقیل های برجی و کاربردهای هر یک از آنها متفاوت است و شما باید پیش از اقدام به خرید و یا اجاره تاور کرین یا همان جرثقیل برجی با انواع تاور کرین مانند تاور کرین ریلی، تاور کرین متحرک و … آشنا شوید تا بتوانید مناسب ترین نوع را برای کارایی مورد نظر خود تهیه کنید.

5

اجزاء تشکیل دهنده تاور کرین کدامند ؟

پیش از آشنایی با نحوه کارکرد این جرثقیل لازم است بدانید که انواع قطعات تاور کرین چیست. همانطور که مستحضرید هیچ وسیله ای بدون ادوات تشکیل دهنده خود کاربردی نخواهد داشت. حال قطعات تاور کرین چیست؟
اجزای سازنده تاور کرین عموما در تمام انواع آن، ثابت و مانند یکدیگر می باشند. تمام این قطعات دارای وظیفه ای متمایز اما هماهنگ با یکدیگر و اصولا دارای بخش های زیرهستند.

استراکچر(پایه) تثبیت

بنیادی ترین جزء سازنده این اهرم، پایه آن می باشد که دیگر ادوات این دستگاه بر روی آن مونتاژ می شوند و در واقع قسمت مرکزی این جرثقیل است. این بخش در بتن تثبیت می شود.

به یاد داشته باشید که نصب و راه اندازی تاورکرین حتما باید توسط کارشناسان این زمینه و افراد ماهر و با تجربه انجام شود در غیر این صورت احتمال بروز حوادث سقوط تاور کرین و جرثقیل های برجی وجود خواهد داشت.

دکل

به این بخش نام سکشن ارتفاعی نیز اطلاق میگردد. وظیفه این قسمت ارتفاع دادن به اهرم می باشد و به تبع از استحکام بسیار بالایی نسبت به سایر قطعات برخوردار است  چرا که بیشترین فشار بر این بخش وارد می شود.

سکشن ها از جمله اجزای تاور کرین هستند که در افزایش ارتفاع تاورکرین و همین طور در کاهش ارتفاع تاورکرین مورد استفاده قرار می گیرند. واضح است که قابلیت تغییر ارتفاع در کاربرد تاور کرین اهمیت بسیار زیادی دارد.

فلش

این قسمت سیار تاور کرین است و همانند یک بازوی گردان وظیفه جابجایی بار را بر عهده دارد.

قلاب

هوک یا همان قلاب نیز نقش برداشتن بار از روی زمین و حرکت آن را ایفا می کند.

کابین اپراتور

این اتاقک صادر کننده دستورات به بخشهای مختلف و مغز تاور می باشد. تنها افراد مجرب و دارای گواهینامه می توانند وارد این کابین شوند.

دسته بندی تاور کرین

لازم به ذکر است که این دسته از ماشین آلات بسته به اندازه، طریقه نصب و شعاع یا برد حرکتی انواع متفاوتی دارند که در ادامه به شرح آن ها میپردازیم.
اندازه: بطور کلی تاور کرین در دو اندازه کوچک و بزرگ می باشد. نوع کوچک که مناسب در فضاهای کوچک اند مانند کارخانه و کارگاه های صنعتی. انواع عظیم الجثه آن نیز مورد استفاده در پروژه های عمرانی و برجهای مرتفع قرار می گیرند.

یکی دیگر از موارد تعیین کننده تفاوت انواع جرثقیل های برجی و کاربردهای هر یک از آنها مربوط به تناژ تاورکرین می باشد.  این ویژگی در تعیین هزینه و قیمت خرید و فروش تاور کرین نیز اثرگذار می باشد.

تاور کرین چیست

نحوه نصب

اهرم های ذکر شده به لحاظ نصب به دو دسته تقسیم بندی می شوند؛ اتونصب و غیر اتونصب. نوع اول بدان معنا می باشد که آن ها نیازی به نیروی کمکی جهت نصب و راه اندازی خود نداشته و از این لحاظ (نصب آسان) به پروژه سرعت بیشتری می بخشند. جالب است بدانید که اهرم مذکور ازاین قابلیت که ارتفاع خود را بطور خودکار تغییر دهد نیز برخودار می باشد. به اتونصب نام خود نصب شونده نیزاطلاق می شود.
همانطور که از نام نوع دوم آشکار است، آن ها برخلاف اتونصب ها به منظور راه اندازی و کارکرد به عامل خارجی و کمکی (الکتریسیته) نیازمندند. از ویژگی برجسته نوع مذکور میتوان به استحکام و ارتفاع بالای آن اشاره نمود. تنظیم ارتفاع و نیز جابجایی بار توسط آن ها، به وسیله سیستم کنترل کننده میسر است.

مطلب پیشنهادی:  هرچیزی که باید درباره سرعت مجاز باد برای تاور کرین بدانید

نصب تاور کرین و همچنین جابجایی تاور کرین نیاز به رعایت استانداردهای خاصی دارد. عدم رعایت ایمنی مربوط به مراحل نصب تاور کرین خود نصب شونده و …. خطرات مالی و جانی زیادی را به بار می آورد. برای استفاده از مزایای جرثقیل های برجی باید از شرکت های معتبر و حرفه ای در زمینه خدمات تاور کرین کمک بگیرید.

برد حرکتی

عموما سه نوع در این دسته موجود است؛ متحرک(سیار)، بالا رونده و ثابت.
ممکن است این سوال برای شما پیش آید که اهرم های ذکر شده بطور کلی باید حرکت کنند و درغیر این صورت عملا کارایی نخواهند داشت. پس معنای این دسته بندی تاور کرین چیست؟ بله درست است که آن ها باید از خود تحرک داشته باشند تا بارهای سنگین را جابجا کنند اما شایان ذکر است که تقسیم بندی فوق براساس برد حرکتی آن ها در سه جهت مختلف می باشد و همه آن ها لزوما توانایی حرکت به هر سو را ندارند. با ما همراه باشید تا در ادامه هر کدام از آن ها را برای شما شرح دهیم و به سوال انواع جرثقیل برجی چیست؟ پاسخ دهیم.

متحرک:

بعضی از اهرم های سیار قابلیت حرکت در یک جهت را دارند که به تاورهای ریلی مشهوراند و منحصرا روی ریل حرکت می کنند. نوع دومی که در این دسته قرار میگیرند شناور هستند. همانطور که از نام آن ها آشکار است در مکان های آبی و به منظور جابجا کردن محموله های آبی از کشتی ها، از آن ها بهره می برند. آخرین مدلی که در این دسته جا دارد نوع جاده ای می باشد که در حمل و نقل های وسیع از آن ها استفاده می شود.

بالارونده

به این دسته نام تلسکوپی نیز داده می شود و برای ساخت سازه های مرتفع یا به عبارتی دیگر برای احداث انواع برج کاربرد دارند. بنابراین ویژگی برجسته این مدل ارتفاع گرفتن بیش از حد است. حال نوع ثابت تاور کرین چیست؟

ثابت

این نوع از جرثقیل ها دارای کاربردهای معمولی بوده و قابلیت جابجا شدن را ندارند و ارتفاع آن ها نیز نمی تواند بیش از اندازه خاصی افزایش یابد.

برای کاربرد تاور کرین و استفاده از مزایای آن باید به فکر صدور گواهینامه تاورکرین نیز باشید. صدور سرتیفیکیت تاور کرین و اسانسور کارگاهی برای استفاده از  انواع جرثقیل های برجی و کاربردهای هر یک از آنها ضروری می باشد.

4

طریقه نصب

لازم به ذکر است که نصب این دستگاه بر دو روش کلی استوار است: طریق اول، سرهم کردن قطعات از ابتدا و حمل دستگاه توسط ماشین های مخصوص آن ها به محل ساخت. در دومین راه نیز میتوان قطعات را در محل ساخت و ساز توسط جرثقیل های تلسکوپی مونتاژ نمود در این روش دیگر هزینه اضافی بابت جابجایی دستگاه سرهم شده، پرداخت نخواهد شد.
نصب و سرهم کردن اجزای تاور کرین باید تحت نظر افراد کاربلد قرار گیرد تا از اتفاقات غیر مترقبه مانند حوادث سقوط تاور کرین، جلوگیری صورت گیرد.
شرکت اوج تاور کرین از مرحله تولید و فروش تا نصب این ماشین آلات دارای با تجربه ترین افراد می باشد پس نگرانی درباره استاندارد نبودن قطعات و نیز سرهم کردن ایمن آن ها نخواهید داشت.از خدمات ارائه شده توسط این شرکت می توانید در زمینه های مختلف اجاره آسانسور کارگاهی، خرید تاور کرین آلیماک، تعمیر تاور کرین و جرثقیل برجی، نصب و تعمیر و نگهداری آسانسور پروژه ی پاپصیران و … استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی:  اورهال آسانسور کارگاهی به چه معنا است؟

طریقه کارکرد تاور کرین چگونه است ؟

تا اینجا به طور کامل به سوال تاور کرین یا جرثقیل برجی چیست؟ پاسخ دادیم. اکنون وقت پاسخ به این پرسش رسیده است که تاور کرین چگونه کار می کند؟ بطور کلی آن ها یک هدف واحد را دنبال می کنند و وظایف آن ها هم شامل موارد زیر است.
این اهرم، بار را توسط قلاب خود از روی زمین بلند کرده و به سمت جلو یا عقب جابجا می کند. همچنین میتواند بار را بصورت چرخشی نیز حرکت دهد. همانطور که در ابتدای این مقاله نیز اشاره شد بر اساس ساختار و نوع تاور کرین، ظرفیت حمل بار در آن ها متفاوت است.
به منظور خرید و فروش تاور کرین پیشنهاد می کنیم تا به سایت شرکت اوج تاور کرین که محبوبیت و تبحر خاصی در زمینه تولید و عرضه این نوع ماشن آلات و نیز انواع آسانسور کارگاهی را دارد، سری بزنید.
آسانسور ذکر شده یکی از بالابرهایی اند که در صنعت و به منظور حمل افراد و وسایل سنگین مورد استفاده قرار میگیرد.

تاور کرین چیست

جمع بندی

همانگونه که مطالعه فرمودید اکنون شما نیز توانایی پاسخ به پرسش تاور کرین چیست را دارید. یک بار دیگر مرور خواهیم کرد که این دستگاه غول پیکر نوعی اهرم می باشد و شامل مجموعه ای از قطعات کوچک و بزرگ است که به منظور برداشتن و جابجایی بار و محموله های سنگین و از همه مهمتر برای ساخت سازه های مرتفع مورد استفاده قرار میگیرد. انواع بیشماری از آن ها در بازار عرضه می شود.

همان طور که در پاسخ به سوال جرثقیل برجی چیست؟ توضیح دادیم، تاور کرین ها انواع مختلفی دارند. از انواع مختلف این جرثقیل ها در عملیات برج سازی، ساختمان سازی، ساخت سیلو، پالایشگاه، نیروگاه و … استفاده می شود. همچنین از برخی از انواع تاورکرین ها در صنایع مختلف و کارخانه ها برای مونتاژ قطعات سنگین و یا در بنادر برای بارگیری کشتی های بزرگ نیز استفاده می شود.

در پاسخ به پرسش مزایای استفاده از تاور کرین یا جرثقیل برجی چیست؟ باید گفت که استفاده از این جرثقیل ها سرعت انجام کار را افزایش داده و علاوه بر این ایمنی انجام کار را نیز بیشتر می کند. کاهش زمان انجام پروژه ها سبب صرفه جویی در هزینه، انرژی و زمان نیز خواهد شد.

شرکت اوج تاور کرین ارائه دهنده مرغوبترین قطعات به شما خریداران عزیز می باشد، برای اطلاع از خرید و فروش از سایت ما دیدن کنید.

 

4.4/5 - (7 امتیاز)
3 پاسخ
  1. yosef.ahangar
    yosef.ahangar گفته:

    سلام. میخام بدونم اگه یکی از اجزای تاور کرین دچار مشکل و نقص بشه باید برای تعویض سفارش برای واردات بدیم یا در داخل کشور هم پیدا میشه؟

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *